ALL THE YOUNG DUDES

Som föregående titel avslöjade lyssnar jag mycket på Beirut för tillfället. Hur skulle jag kunna låta bli, trots att jag är sanslöst bitter över att de ställt in sin Europaturné. Ett annat band jag lyssnar mycket på just nu är, kanske lite mer otippat, Mott The Hoople. Ett band som gjort mycket skit i sina dar, men som när de är bra faktiskt är så bra att jag tycker de förtjänar mer kultstatus än de får. Därför langar jag en liten faktaruta:

image108

Mott The Hoople
England
Bandet grundades 1968, men hette då Silence. Inom ett år hade de fått skivkontrakt. På uppmaning av sin producent bytte de sedan namn till Mott The Hoople. Namnet är taget från en roman av Willard Manus. I samband med namnbytet tog man in Ian Hunter som sångare. Bandets fyra första skivor sålde dåligt, trots att bandet blev mycket uppmärksammade i media. 1971 var bandet nära att ge upp, men då kom ingen mindre än David Bowie och förbarmade sig över dem. Han tog på sig uppgiften att producera bandets nästa skiva och skrev låten All The Young Dudes, som blev bandets första och kanske största hit. Skivan med samma namn sålde som smör, och det gjorde även bandets nästa skiva, Mott (1973), som anses vara bandets bästa. Därefter följde ett antal av- och påhopp samt ytterligare fyra misslyckade skivsläpp och två namnbyten innan bandet till slut kastade in handduken någon gång mellan -78 och -79.

Går det att låta bli att älska ett band som gjort så mycket bra men samtidigt varit så misslyckade?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0