BRAVE, NEW WORLD

Jag älskar att läsa, och kan aldrig hålla mig till en bok åt gången. På mitt nattygsbord ligger alltid en trave påbörjade böcker som varvar efter humör. Just nu ligger där böcker på tre språk; Den vidunderliga kärlekens historia, El Túnel och Brave, new world. Jag tänkte berätta lite mer om den sistnämnda, eftersom det är en sjukt bra och intressant bok av en sjukt intressant författare.

Brave, new world, eller Sköna, nya värld som den heter på svenska, är science fiction och beskriver ett dystopiskt samhälle där sexuell lösaktighet uppmuntras men barnafödande är förbjudet. Istället tillverkas barn genom genmanipulation och har redan vid "födseln" en förbestämd plats i klasssamhället. Namnet Brave, new world är taget ur pjäsen Stormen av William Shakespeare.

Boken kom ut 1932 och är skriven av Aldous Huxley, en amerikansk/brittisk författare som dog 1963 (samma dag som JFK, intressanta fakta jag vet). Det kanske mest intressanta med Aldous Huxley är började med LSD vid 59 års ålder.
Den kloke mannen sa en gång följande om en annan drog, nämligen heroin:

"Who lives longer? A man who takes heroin for two years and dies, or a man who lives on roast beef, water and potatoes 'till 95? One passes his 24 months in eternity. All the years of the beefeater are lived only in time."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0